hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم|۱۲هزار هکتار باغ پسته در قم وجود دارد

قم|۱۲هزار هکتار باغ پسته در قم وجود دارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت‌: ۱۲ هزار و ۲۷۶ هکتار باغ پسته در این استان وجود دارد که بیشتر این باغ‌ها در منطقه قمرود بخش مرکزی مستقر است.
به گزارش رویداد ایران -مسلم ابراهیمی در گفت و گویی بیان کرد:‌ یک هزار و ۲۴۶ کشاورز قمی درزمینهٔ تولید پسته فعالیت می‌کنند و این محصول دارای ارزش‌افزوده اقتصادی مناسبی برای بخش کشاورزی استان است.
 وی افزود: میزان برداشت پسته طی سال‌های مختلف متفاوت بوده و معمولا یک سال بار درختان پسته زیاد و یک سال کم است،‌ به‌طورکلی می‌توان گفت از هر هکتار باغ پسته ۷۰۰ تن پسته خشک برداشت می‌شود.
 وی ادامه داد: شهریور و مهر زمان مناسب برداشت این محصول در قم است و در این مدت کشاورزان ارقام مختلف آن را از سطح باغات استان برداشت می‌کنند.
 ابراهیمی گفت: ارقام پسته احمد آقایی،‌ اکبری، فندوقی و کله قوچی ازجمله ارقام باکیفیتی هستند که در سطح باغات استان کاشت می‌شود و به دلیل طعم مناسب مشتریان خاص خود را دارد.
 وی با اشاره به برخی مشکلات محیطی در تولید پسته،‌ بیان کرد: بارش‌های شدید در فصل بهار موجب اختلال در گردافشانی درختان پسته می‌شود، همچنین گرما و سرمازدگی شدید محصول باغات پسته استان را تهدید می‌کند که برای کاهش خسارت‌های احتمالی لازم است تا بهره‌برداران آموزش‌های لازم را در این خصوص فراگیرند و اقدامات مورد نیاز را به هنگام انجام دهند.
 استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی،‌ سلفچگان، خلجستان،‌ کهک و جعفریه است، دهستان قمرود در بخش مرکزی قم قرار دارد.
 در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.
 میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
 بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد